fredag 8. april 2011

El-kjeder selger trygghet du allerede har

Når en selger i el-kjedene forteller om alt som kan skje med produktene i hjemmet, er det lett å bli engstelig. Mange kjøper trygghetsforsikringen som skal sikre dem erstatning som følge av lynnedslag, hendelige uhell og uflaks. Problemet er at el-kundene ikke aner at det meste allerede er dekket gjennom innboforsikringer og kjøpsloven.
Forbrukerrådet mener trygghetsforsikringen er overflødig, og ber kunder vurdere nøye om de virkelig trenger den.
Forbrukerrådets jurist Paal Bjønness svarer på de mest vanlige spørsmål om hvitevareforsikring:

«Jeg kjøper en mobiltelefon, vaskemaskin eller tv, og blir av Elkjøp tilbudt en trygghetsforsikring til flere hundre kroner. Hvorfor skal jeg kjøpe denne?»

- Elkjøp lar kundene betale flere hundre kroner for noe de allerede har gjennom lovverket, i innboforsikringen, eller som er dekket opp av leverandørenes garanti. Derfor mener vi forsikringen er overflødig. Når en ting plutselig slutter å fungere, har du etter kjøpsloven rett til utbedring eller ny gjenstand. Du får altså ny vaskemaskin, hvis den går i stykker innen fem år, uten å kjøpe denne forsikringen. Dernest er det slik at innboforsikringen dekker skader ved lynnedslag og strømstans, og også innhold i fryser og liknende. Man kan kjøpe en ekstraforsikring til rundt 300-400 kroner i innboforsikringen, som skal dekke uflaks og uhell. Denne dekker alt av innbo, og ikke bare én ting.

Trygghetsforsikringen skal dekke tyveri ved innbrudd. Trenger vi denne forsikringen når vi har innboforsikring?

- Ved innbrudd vil du som regel alltid måtte bruke innboforsikringen likevel. Tyver stjeler neppe bare tv-apparatet, de ødelegger for eksempel også en dørlås eller et vindu. La oss si at du har kjøpt tv og video med trygghetsforsikring til tusen kroner. Siden tyvene stjal mye annet, må du bruke innboforsikringen og betale egenandel uansett. Da har du betalt 1000 kroner i en overflødig trygghetsforsikring. Kanskje har du også betalt nærmere 400 kroner for trygghetsforsikring for mobiltelefonen. Denne gjelder ikke ved innbrudd. Da er du oppe i 1400 bortkastede kroner. Forsikringsselskapene skriver dessuten ikke ned verdien på varer før etter tre år. Dermed får du som kunde erstattet hundre prosent av tv-apparatets verdi.

Står prisen i forhold til dekningsomfanget?

- Vi har huset fullt av husholdningsapparater. Skal vi kjøpe en forsikring for hvert av dem, vil det koste mange hundre kroner i året. En vanlig innboforsikring koster om lag 1500 kroner i året, og dekker i de samme situasjonene, altså ved uhell, lynnedslag, strømstans eller tyveri, men har et langt større dekningsomfang. Mange har dekning på én million kroner. En vaskemaskin som det koster hundre kroner å forsikre i året hos Elkjøp, koster kanskje 6000-7000 kroner. Forsikringen opphører dessuten når du bruker den og du får ny vare. Da må du betale for ny forsikring.

Det står i vilkårene at forsikringen ikke gjelder ved uforsiktighet. Hvor går grensen mellom uflaks og uforsiktighet?

- Det er et problem som det kan bli mange diskusjoner rundt, for hva er uforsiktighet? De aller fleste forsikringer har i såkalte sikkerhetsforskrifter angitt hva forsikringstakeren skal gjøre. Det kan for eksempel være å låse døra. Er ikke døra låst, og det skjer et innbrudd, er du grovt uaktsom. Dermed får du ingen erstatning, eller i beste fall en avkorting.

Hvis jeg bruker mobiltelefonen min i regnvær, og den blir skadet, dekker forsikringen ny?

- Husk på at du har betalt nærmere 400 kroner for forsikringen, og må kjøpe en ny forsikring til 400 kroner for å dekke den nye telefonen. Dessuten tar de fleste mobilprodusentene forbehold om at telefonene ikke tåler regnvær. Dermed kan dette være feil bruk av telefonen etter selskapets mening. Elkjøps trygghetsforsikring tar forbehold om uforsiktighet i sine vilkår.

Vent med å kjøpe trygghetsforsikringen

  • La ikke selgeren presse deg til å kjøpe trygghetsforsikringen der og da. Ta med deg papirene hjem og undersøk vilkårene. Du kan kjøpe forsikringen senere.
  • Les unntakene i trygghetsforsikringen.
  • Undersøk om dine øvrige forsikringer allerede dekker dine behov.
  • Vær oppmerksom på at kjøpsloven dekker feil og mangler på varer i to år og i fem år dersom varen er ment å vare lenger enn to år
Dette som svar til VG's artikkel.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du noen gang prøvd å få dekket noen uhell igjennom inboforsikringen?

Visste du at de fleste slike forsikringer i Norge har en egenandel gjerne opptil 4000 eller mer, men verdiavskrivning på minst 20% i året, dvs den hjelper ingenting når det kommer til stykke.

Vet du hvor mange som mister og knuser Iphonen/telefonen sin gulvet hvert år?

Anonym sa...

Du er klar over at denne forsikringen og forbrukerkjøpsloven er ganske forskjellig? forsikringen til elkjøp er en idiotforsikring som dekker alle typer uhell hovedsaklig. Tror du forbrukerkjøpsloven og innbo (utenom de som har tegnet uflaksforsikring) dekker slikt?
Kanskje greit at du setter deg inn i saker og ting før du bestemmer deg for å blogge?
Bloggere burde faktisk fått strupet internetten sin..

Anonym sa...

Egenandel på innboforsikringen er 4 tusen kroner. Dermed dekker Elkjøps forsikring et område man ikke bruker innboforsikringen på. Datter kjøpte i sin tid mp3spiller til 3 tusen kr,og hun valgte trygghetsforsikring. 2 mnd senere var hun uheldig og ødela spilleren. Hun fikk en ny og bedre uten dikkedarer og problemer på forsikringen mot en liten egenandel. I noen tilfeller er faktisk den forsikringen ok. Men ikke i alle tilfeller. Man må se på produktets pris og hva slags produkt det er også :-)